STAP-budget vanaf nu mogelijk bij Wellness Academie! (Nederland) (meer info)

Je eigen massagepraktijk: bepaal je doelgroep!

15 juni 2022 | Algemeen Alle blogposts

Een van de sleutels tot het succes van je massagepraktijk: bepaal je doelgroep.

Ambieer je een carrière in de wellness branche? Dat is een uitstekend idee! Het is een ontspannen branche waarin de mens centraal staat. Maar hoe zorg je dat je ook succesvol wordt binnen deze branche en een goedlopende praktijk opbouwt? Daar moet je eveneens over nadenken. In onze Massage Opleidingen wordt daar veel aandacht aan besteed en onze topdocenten geven je tijdens de lessen veel praktische tips mee. Eén van deze tips lichten we hier alvast wat verder toe; bepaal je doelgroep!

Waarom is je doelgroep bepalen zo belangrijk?

Bepaal je doelgroep, dat is iets waarop veel gehamerd wordt als het gaat om een succesvolle zaak opstarten. Massages aanbieden is mooi, maar wie wil je met jouw diensten precies bereiken? Veel starters antwoorden op die vraag vaak: ‘Zo veel mogelijk mensen.’ Logisch, maar als je je té breed oriënteert, dan zul je merken dat maar weinig mensen zich echt aangesproken voelen. Door met hele gerichte marketing boodschappen herkenning op te wekken bij mensen, haal je die klanten binnen waar je echt iets voor kunt betekenen. Het gevolg hiervan is dat je sneller een groep loyale klanten hebt, die de pijlers van jouw zaak vormen.

Bepaal je doelgroep; hoe doe je dat?

Zoals we hierboven al benadrukten, is het onmogelijk om alle mensen aan te spreken. Durf daarom te specificeren. Dat is de eerste stap. Wil je je bijvoorbeeld alleen richten op particulieren? Of zou je juist graag massages voor bedrijven willen aanbieden? In dat laatste geval denk dan ook aan welke sector? Bedenk eveneens wat het doel van jouw massages is? Is dat pure ontspanning, zoals je dat bijvoorbeeld kunt bereiken na het volgen van onze Cursus Ontspanningsmassage. Of wil je misschien specifiek sporters helpen om beter te presteren? Volg dan zeker onze Opleiding Sportmasseur. Nog specifieker is bijvoorbeeld mensen met fibromyalgie verlichting brengen met fibromyalgie massages of mensen helpen afslanken met Sveltessa Afslankingsmassages.

Schrijf je plannen uit

Het kan best lastig zijn om richting te geven aan je loopbaan als massagetherapeut. Begin daarom met brainstormen over wat je echt belangrijk vindt. Zoek daarbij antwoord op vragen als:

  • Waar krijg ik energie van?
  • Waar ben ik goed in?
  • Wie kan je daarmee helpen?
  • Wat wil ik nog meer leren?

Zet alles op papier zonder je woorden en zinnen te veel te ordenen; dat komt later wel. Denk ook nog niet na over of iets wel mogelijk is. Denk in oplossingen, niet in problemen! Het doel hiervan is om uiteindelijk tot een korte tekst te komen van drie tot vier zinnen, die perfect samenvatten wat jouw doel is als massagetherapeut. Schrijf vervolgens kort op welke doelgroep daarbij past. Tip: Volg onze Cursus Copywriting om te leren om via de juiste woorden jouw zaak te promoten.

Beschrijf je ideale klant

Bij het bepalen van je doelgroep is het essentieel dat je zo specifiek mogelijk bent. Het is een goede tip om het zelfs zo specifiek mogelijk te maken, dat je voor jezelf jouw ideale klant gedetailleerd beschrijft. Geef deze ‘ijkpersoon’ of ‘persona’ zelfs een naam en werk ook de volgende kenmerken uit:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Opleidingsniveau
  • Woonplaats
  • Sociaaleconomische achtergrond
  • Levensstijl
  • Interesse
  • Wensen

Een voorbeeld:
Sabine is een vrouw van 38 jaar uit Diepenbeek, die wil werken wanneer zij dat wil. Ze is graag flexibel, zodat ze tijd heeft voor de opvoeding van haar twee jonge kinderen en om zelf voldoende te ontspannen. Als freelancer helpt ze bedrijven met het uitvoeren van duurzaamheidsmaatregelen. Hiermee verdient ze iets meer dan modaal. Vanwege haar levenswijze zonder overmatige consumptie kan ze hier riant van leven. Haar motto is om bewuster om te gaan met de wereld, zodat deze voor iedereen mooier en leefbaarder wordt.

Spreek jouw doelgroep aan

Als je heel duidelijk jouw doelgroep hebt gedefinieerd, dan kun je deze ook gemakkelijker aanspreken. Doe dit bijvoorbeeld door op je website en op je social media kanalen onderwerpen aan te kaarten die aansluiten bij de interesses van jouw klanten en door oplossingen te bieden voor de problemen van jouw klanten. Laat weten welke specifieke massages je aanbiedt en hoe je jouw ideale klant daarmee perfect kunt helpen. Door op deze manier aan de slag te gaan, kun je je veel beter onderscheiden van anderen en trek je sneller die klanten aan waar je op kunt bouwen. Tip: onze praktische Online Training Maak je Salon Succesvol!