Investeer in jezelf! Ontdek onze cursussen & opleidingen en start vandaag nog jouw reis.
Investeer in jezelf! Ontdek onze cursussen & opleidingen en start vandaag nog jouw reis.
  • Ruim 30.000 tevreden studenten
  • Beste docenten in de branche
  • Altijd een leslocatie in de buurt
  • Hoge tevredenheidsscore

Anamnese in het schoonheidssalon

23 juli 2020 | Schoonheidszorg
Anamnese in het schoonheidssalon

Als schoonheidsspecialist(e) mag je één onderdeel bij de ontvangst van je klant zeker niet vergeten en dat is de anamnese. Dit intakegesprek is namelijk essentieel om de gezondheid van je klant en het beste resultaat te garanderen. Bij elke nieuwe afspraak check je daarom steeds weer deze anamnese. Wat komt er allemaal kijken bij de anamnese in het schoonheidssalon? Daar geven we je in dit artikel graag antwoord op.

.

Anamnese in het schoonheidsalon; wat is dat eigenlijk?

Een anamnese is in het kort gezegd een formulier met daarop alle belangrijke informatie over een klant. Hierop staat relevante informatie, zoals de persoonlijke en medische gegevens. Daarnaast mag ook informatie over de levensstijl van de klant die van belang is voor de behandelingen niet ontbreken. Iedere klant is anders en daarom is een persoonlijke benadering cruciaal. We besteden hier veel aandacht aan tijdens onze Opleiding Schoonheidsspecialiste. Wil je hier nog meer van weten? Volg dan ook zeker onze speciale Cursus Anamnese!

.

Waarom een anamnese in het schoonheidssalon?

De reden dat het bijhouden van een anamnese heel belangrijk is, is omdat schoonheid onlosmakelijk verbonden is met gezondheid. Een mooie huid betekent immers meestal ook een gezonde huid en andersom. Je dient daarom op de hoogte te zijn van de medische voorgeschiedenis van je klant. Je richt je daarbij voornamelijk op de huid. Is je klant bijvoorbeeld gevoelig voor acne? Heeft hij of zij een huidprobleem, zoals psoriasis? Deze kennis is onder andere van invloed op de soort behandeling die je kiest. Ook informatie, zoals leeftijd en informatie over de levensstijl, is relevant. Denk daarbij onder meer aan het beroep van je klant? Gaat het hierbij om lichamelijke inspanning? Of heeft je klant misschien een kantoorbaan? Rookt of drinkt men? Dit zijn allemaal factoren die effect hebben op de huid.

.

Hoe maak je een intakeformulier?

Een anamneseformulier kun je gemakkelijk zelf opstellen. Er zijn diverse punten, die absoluut niet mogen ontbreken op het formulier. Tot deze punten behoren onder andere:

1. Persoonlijke gegevens

Tot deze gegevens behoren onder andere:

  • Naam en achternaam
  • Volledig adres
  • Telefoonnummer
  • E-mail
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Nationaliteit
.

2. Medische gegevens

Vooral deze gegevens zijn essentieel voor het kiezen van de juiste behandeling. Bepaalde gezondheidsproblemen of medicijnen kunnen immers een contra-indicatie zijn voor de behandeling die je op het oog had. Stel daarom tijdens de intake onder meer de volgende vragen:

  • Bent u onder behandeling bij een arts?
  • Gebruikt u medicijnen?
  • Welke verzorgingsproducten gebruikt u?
  • Bent u allergisch voor bepaalde producten?

Hebt u last van een van de volgende huidaandoeningen?

  • Acne
  • Psoriasis
  • Melanoom
  • Herpes
  • Littekens
  • Bloedvatafwijkingen
  • Andere huidaandoening namelijk: ....

Duid aan wat van toepassing is:

  • Hartproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Lage bloeddruk
  • Diabetes
  • Epilepsie
  • Metalen pinnen
  • Lenzen
  • Zwanger
.

3. Levensstijl

  • Hoe zijn uw werkomstandigheden? (binnen/buiten/overdag/’avonds/’s nachts)
  • Rookt u?
  • Hoeveel alcohol drinkt u per week?
  • Gaat u regelmatig onder de zonnebank?
.

4. Huidanalyse

  • Huidtype: droog/normaal/vet/combinatie
  • Poriën: klein/normaal/groot
  • Huidspanning: normaal/matig/slap
  • Doorbloeding: slecht/matig/goed
  • Reactiviteit: goed/matig/slecht
  • Gevoeligheid: overgevoelig/gevoelig/niet gevoelig

Huidgevoeligheid voor UV-stralen

Voor wat betreft de huidgevoeligheid voor de zon onderscheiden we de volgende huidtypen:

  • I: verbrandt heel snel en wordt rood in plaats van bruin.
  • II: verbrandt redelijk snel en bruint maar een klein beetje.
  • III: verbrandt niet heel snel en wordt redelijk bruin.
  • IV: verbrandt zelden en wordt snel bruin.
  • V: verbrandt nauwelijks, donkere huid.
.

5. Verwachtingen klant

Noteer ook zeker wat je klant van de behandeling verwacht. Volg steeds op of je aan deze wensen hebt voldaan. Op deze manier weet je of je je werk goed hebt uitgevoerd. Bepaal op basis hiervan of je zo verder kunt gaan of dat je misschien een andere benadering moeten kiezen.
.

6. Overzicht uitgevoerde behandelingen en afspraken

Wanneer je eenmaal een flink bestand aan klanten hebt opgebouwd, is het lastig om van iedere klant uit je hoofd bij te houden welke behandelingen je al hebt uitgevoerd. Om die reden is het belangrijk om een overzicht bij te houden van alle uitgevoerde behandelingen.

.

Cursussen die je mogelijk ook interesseren

Schoonheidsspecialist(e)
Schoonheidsspecialist(e)
  • 18 - 26 dagen
  • v.a. € 1.849
Meer informatie
Altijd in de buurt9 leslocaties door heel Nederland en België
  • Dichtbij parkerenAltijd dichtbij parkeren
  • OV bereikbaarGoed bereikbaar via het OV
  • UWV
  • Cedeo
  • NRTO
  • KMO-portefeuille
  • Belgische Beauty Federatie