Welke vragen stel je bij een intake voor een massage? (gratis intakeformulier)

3 juni 2019 | Massage & Therapieën Alle blogposts

massagetherapeut voert een intake voor een massage uit

Wanneer een klant voor de eerste keer een massage boekt is het belangrijk dat je een goede intake houdt, voordat je met de massage start. Vertel dat het belangrijk is dat je hem of haar eerst een aantal vragen stelt om een doeltreffende en verantwoorde behandeling te garanderen. Welke vragen stel je een klant voor je masseert? We geven hier een overzicht van enkele onmisbare vragen tijdens de intake voor een massage.

Waarop letten bij een intake voor massage?

Het is aan te raden om gebruik te maken van een intakeformulier, waarop je alle relevante informatie verzamelt voor de behandeling. Zo kun je je geheugen opfrissen als je klant voor een nieuwe afspraak komt. Het vormt de basis van je klantenfiche. Werk het intakeformulier echter niet routinematig af. Laat zien dat je oprecht interesse hebt in je klant. Leer om actief te luisteren, let eveneens op de lichaamstaal van je klant en vraag eventueel door als je ergens twijfels over hebt. Een ander belangrijk aandachtspunt is dat je steeds open vragen stelt en zelf geen veronderstellingen maakt. Onderstaande vragen mogen in ieder geval niet missen tijdens de intake.

1. Bent u al eerder bij een massagetherapeut geweest?

Het antwoord op deze vraag is belangrijk, omdat je hierdoor meteen inzicht krijgt in of je klant gewend is om gemasseerd te worden. Is dat niet het geval dan zul je extra duidelijk moeten uitleggen wat je gaat doen, wat je klant kan verwachten en wat de effecten zijn. Heeft je klant ervaring met massages dan scheelt je dat veel tijd, omdat je kunt doorvragen naar welke technieken in het verleden wel of niet de gewenste resultaten gaven. Je klant heeft zeer waarschijnlijk een beter beeld van wat hij/zij verwacht van jouw behandelingen. Je kunt dan meteen effectiever aan de slag om goed aan deze verwachtingen te voldoen.

2. Wat is de reden voor het boeken van deze massage?

Het is belangrijk dat je erachter komt waarom je klant een massage wil. Is het puur ter ontspanning? Heeft je klant te kampen met stress gerelateerde klachten op lichamelijk of geestelijk vlak? Heeft je klant misschien ergens pijn? Gaat het om een acuut probleem of zijn de klachten van een meer chronische aard? Je zult vaak door moeten vragen om de kern van de klacht en de specifieke wens van je klant goed te ontrafelen.

3. Wat voor werk doet u?

Deze vraag stel je niet alleen, omdat je het prettig vindt om meer te weten over het dagelijkse leven en de interesses van je klant. Het antwoord op deze vraag kan essentieel zijn om de klacht of wens van je klant beter te begrijpen. Als je weet dat je klant dag in dag uit niets anders doet dan zware cementzakken tillen of elke dag van 09:00 tot 17:00 of langer achter de computer zit, dan kan dat veel belangrijke inzichten geven voor wat betreft de oorzaak van de klachten en jouw plan van aanpak om deze klachten te verminderen. Probeer ook te ontdekken in hoeverre de klachten het dagelijkse leven van je klant beïnvloeden.

4. Hebt u al andere behandelingen geprobeerd?

Hoewel ontspanningsmassages veel gezondheidsklachten kunnen voorkomen, zien we helaas nog vaak dat mensen pas in een latere fase hun toevlucht zoeken tot massagetherapie. Het is belangrijk om te weten of je klant al andere soorten behandelingen of therapieën heeft geprobeerd of dat hij of zij onder behandeling is of is geweest van een arts. Als massagetherapeut moet je goed je grenzen kennen. Jouw behandelingen zijn gericht op ontspanning, je mag geen diagnoses stellen. Je moet weten wanneer je doorverwijst naar een arts. Zorg dat je je klanten nooit beloftes doet, waarvan je niet weet of je ze waar kan maken.

5. Ziektes, medicijnen of allergieën?

Het is van groot belang dat je klant je inlicht over eventuele aandoeningen en medicijngebruik. Sommige aandoeningen en medicijnen kunnen namelijk een contra-indicatie betekenen voor massage. Andere aandoeningen vragen er mogelijk om dat je bepaalde delen van het lichaam niet masseert of dat je mildere technieken moet toepassen. Houd er ook rekening mee dat mensen allergisch kunnen zijn voor bepaalde ingrediënten in massageolie, daarom is het nodig dat je altijd vooraf aan de massage vraagt of je klant ergens allergisch voor is. Om verantwoorde massages te kunnen geven is het essentieel dat je voldoende basiskennis hebt van het menselijk lichaam. Wil je daar graag meer van weten? Aarzel dan niet en schrijf je in voor onze Cursus Anatomie, Pathologie en Fysiologie of de Cursus Anatomie verdieping.

6. Welke resultaten verwacht u van deze massage?

Bij vraag twee zocht je naar de kern van de klacht of wens van je klant. Probeer aan het einde van de intake duidelijk te krijgen welke concrete resultaten je klant verwacht. Bijvoorbeeld; ‘Ik hoop dat ik na deze massage meer rust kan vinden om ‘s avonds gemakkelijker in slaap te vallen’ of ‘Ik hoop dat ik aan het einde van mijn werkdag geen pijn in mijn schouders meer heb.’ Hoe concreter de wensen van je klant hoe gerichter je aan het werk kunt en hoe beter je je klant van dienst kunt zijn.

Leg uit wat je gaat doen

Aan het einde van de intake leg je je klant uit hoe de behandeling van begin tot eind zal verlopen. Vertel eventueel wat uniek is aan jouw massagebehandelingen, welke technieken je gebruikt en waar jij je op focust in een sessie. Leg uit hoe jouw behandeling je klant zal helpen. Tot slot vraag je aan je klant of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn. Leer alles over het voeren van een professionele intake in onze Cursus Anamnese. Hieronder vind je ook een gratis voorbeeld van een intakeformulier:

Nog geen diploma massagetherapeut?

Wil je ook veel voor mensen kunnen betekenen op het gebied van ontspanning en het verzachten van talloze gezondheidsklachten? Leer dan het vak van de beste docenten binnen de massagebranche en volg onze Opleiding Massagetherapeut! Aan het einde van de opleiding ontvang je een volwaardig diploma waarmee je je kan aansluiten bij de Belgische Massage Federatie.

Cursussen die je mogelijk interesseren

  • Anamnese

    Leer een goede anamnese opstellen. Verzamel alle relevante gegevens van je klant voor een verantwoorde en veilige behandeling. Meer info

    • Hasselt
  • Anatomie, pathologie & fysiologie

    Kennis van anatomie, pathologie & fysiologie is fundamenteel voor wellness en beauty professionals. Gezondheid en veiligheid staan voorop! Meer info

    • Hasselt
    • Antwerpen
    • Gent
    • Amsterdam
    • Rotterdam
    • Eindhoven
    • Utrecht
    • Apeldoorn
    • Nijmegen
  • Nieuw!

    Anatomie verdieping

    Verdiep je in de menselijke anatomie met aandacht voor lichaamsstelsels, organen (incl. dissectie), bewegingsleer, emoties, farmacologie, uitvoeren van casestudies. Meer info

    • Hasselt