• Ruim 30.000 tevreden studenten
  • Beste docenten in de branche
  • Altijd een leslocatie in de buurt
  • Hoge tevredenheidsscore

Hoe maak je van jouw salon een merk?

3 juni 2019 | Overige
Hoe maak je van jouw salon een merk?

Vanuit marketing oogpunt is het een aanrader om je salon als merk of brand te presenteren. Een brand staat voor de identiteit van je salon, waarmee jij je onderscheidt. Het gaat hier om wat klanten denken, voelen en ervaren als ze in jouw salon een behandeling ondergaan. Voor de branding van je salon is het belangrijk dat je uitdraagt waar je salon voor staat. Daarnaast zal branding je helpen om geïnspireerd te blijven. Je weet immers welke richting je op wilt en wat je wilt bereiken op de korte en lange termijn! Lees hier onze tips om van jouw salon een merk te maken!

1. Voordelen van branding voor je salon

Je komt het begrip ‘branding’ en vooral ook ‘personal branding’ steeds vaker tegen. Ben je bijvoorbeeld aan het werk als freelance beauty professional, dan is personal branding heel belangrijk. Je hebt geen eigen salon, maar jijzelf bent dan het merk. Het principe hierachter is hetzelfde. Er zijn verschillende ontwikkelingen waar te nemen, die ervoor zorgen dat branding steeds belangrijker is:

Aantal salons en freelancers neemt toe

De beauty branche is een groeiende branche. Het aantal salons en freelancers neemt toe. Dit betekent dat je jezelf duidelijk moet profileren om je van anderen te onderscheiden. Maak jouw unieke kwaliteiten zichtbaar!

Aandacht voor de belevingseconomie

Hoewel het belangrijk is dat je jouw schoonheidsbehandelingen vakkundig uitvoert en dat je kwalitatieve producten aanbiedt, zien we dat er tegenwoordig steeds meer nadruk ligt op de beleving. Het is belangrijker dan ooit om aandacht te besteden aan hoe jouw klanten het contact met jou beleven. Door een krachtig merk neer te zetten, kun je dit gemakkelijker in de praktijk brengen.

2. Ga brainstormen over jouw brand

Om van jouw salon een merk te maken ga je eerst op een rij zetten wat er uniek is aan jouw salon. Ga brainstormen en schrijf alles op wat er in je opkomt als je aan jouw salon denkt. Leg jezelf geen beperkingen op. Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is er uniek of bijzonder aan mijn salon?
  • Welke complimentjes krijg ik van klanten?
  • Hoe reageren anderen op mij?
  • Wat vind ik leuk om te doen?
  • Waar blink ik in uit ten opzichte van anderen?
  • Wat zijn mijn waarden en normen?
  • Wat kan ik voor anderen betekenen?

3. Maak jouw kwaliteiten concreet

Nu ga je alles nalezen. Welke belangrijke waarden, kwaliteiten en unieke kenmerken kun je selecteren. Wat doet er echt toe? Vervolgens ga je deze informatie concretiseren aan de hand van de volgende vragen:

  • Waaruit blijkt dat je een bepaalde kwaliteit beschikt?
  • Waarom is een bepaalde waarde zo belangrijk voor je?
  • Hoe komt dit tot uiting in je salon?
  • Welke bijzondere vaardigheden of talenten maken je uniek?

4. Hoe wil je dat anderen jouw zien?

Een van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden, bij het ontwikkelen van een brand, is hoe wil je dat anderen jou zien. Als je dat weet, kun je de juiste stappen nemen om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk zo wordt gezien door anderen. Zoek antwoord op vragen als:

  • Hoe wil ik op anderen overkomen?
  • Wat wil ik dat mensen van mij onthouden?
  • Welk associaties roept mijn salon bij mensen op?
  • Bij welk onderwerp zullen mensen direct aan mijn salon denken?

5. Wie is je doelgroep?

Welk type klant zou je graag in jouw salon ontvangen? Denk aan leeftijd, geslacht, bestedingspatroon, specifieke beauty wensen of problemen. Definieer duidelijk wie je doelgroep is. Ben zo specifiek mogelijk. Dit helpt je om jouw brand beter te formuleren en daar je marketingstrategie op aan te passen. Hoe spreek je je klanten aan? Welk taalgebruik past daarbij? Welke rol kan social media hierin spelen? Misschien kun je wel blogs gaan schrijven, waarin je de aandacht van deze doelgroep trekt? Wil je dit op een efficiënte manier doen, bekijk dan onze Thuiscursus Copywriter. Met welk beeldmateriaal kan ik opvallen bij mijn doelgroep? Wil je zelf leren om professionele foto’s te maken voor je salon, bekijk dan hier onze Thuisstudie Fotografie.

6. Formuleer jouw merk

Met alle informatie en inzichten die je hebt vergaard, ga je jouw brand formuleren. Selecteer de belangrijkste informatie; wat springt ervoor jou echt bovenuit en is echt belangrijk? Houd bij het schrijven steeds het beeld in je achterhoofd van hoe jij wilt dat anderen jou zien. Schrijf inspirerend, overtuigend en kort en bondig. Voor een krachtig merk of een personal brand kun je circa 150 woorden als richtlijn aanhouden. Herinner jezelf steeds aan het merk van jouw salon. Het is belangrijk dat je voortdurend dit brand uitdraagt; in je contact met klanten, met potentiële klanten, op je website, op social media en tijdens netwerkbijeenkomsten.

Meer weten over een eigen salon starten?

Wil je vol vertrouwen een eigen salon starten? Volg dan onze Thuisstudie Bedrijfsbeheer. Hierin leer je alle kennis en vaardigheden die je als startende ondernemer nodig hebt om van jouw salon een succes te maken.

Cursussen die je mogelijk ook interesseren

Altijd in de buurt10 leslocaties door heel Nederland en België
  • Dichtbij parkerenAltijd dichtbij parkeren
  • OV bereikbaarGoed bereikbaar via het OV
  • UWV
  • Cedeo
  • NRTO
  • KMO-portefeuille
  • Belgische Beauty Federatie