Wij heropenen vanaf 1/03! (meer info)

Hoe kan ik broze nagels het beste verzorgen?

21 januari 2021 | Nagelstyling & Pedicure Alle blogposts

Hoe kun je broze nagels het beste vijlen?

Iedereen wil natuurlijk mooie, sterke nagels! Dat is helaas niet altijd een vanzelfsprekendheid. Heb je vaak last van broze nagels? Dan vertellen de nagelstyling experts van Wellness Academie je hier graag hoe je deze het beste kunt vijlen en verzorgen. Broze nagels zijn erg breekbaar, dus hier moet je extra voorzichtig mee omgaan. Lees hier ook extra tips voor het verzorgen van broze nagels en hoe je dit nagelprobleem kunt verhelpen.

Waarom heb ik zulke zwakke nagels?

Heb je last van broze nagels, dan kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Mogelijk verzorg je je nagels op een verkeerde manier; gebruik je misschien schadelijke nagellak zonder basecoat of een remover met aceton of verwijder je je nagelriemen? Nagelbijters kunnen ook last hebben van broze nagels. Het kan ook zijn dat je belangrijke voedingsstoffen mist, die belangrijk zijn voor gezonde en sterke nagels. Verder leiden sommige ziekten tot zwakke nagels, waaronder: diabetes, osteoporose of nierziektes. Heb je al je hele leven last van dit nagelprobleem? Dan is het mogelijk een erfelijk probleem. Om het probleem te verminderen kan een professionele nagelstyliste je nagels verzorgen en in de juist vorm vijlen.

De beste nagelvorm voor broze nagels

De beste manier om afbrokkelende en brekende nagels te voorkomen, is door je nagels in de juiste vorm te vijlen. De beste nagelvorm is in dit geval recht met afgeronde hoekjes. Deze nagelvorm wordt ook wel ‘squoval’ genoemd. Dit is een samentrekking van ‘straight’ en ‘oval’. Het rechte gedeelte van de nagels geeft je nagel meer stevigheid. Daarnaast blijf je dankzij de afgeronde hoekjes niet snel ergens met je nagels achter haken. Zo voorkom je nog meer nagelleed voor je toch al zo kwetsbare nagels. Een voordeel van deze nagelvorm is dat je hier geen lange nagels voor hoeft te hebben. Extra tip, voor het vijlen van broze nagels gebruik je het beste een kartonnen vijl, die is milder voor je nagels dan bijvoorbeeld een diamantvijl.

Verwen je nagels met een cosmetische manicure

Broze nagels zijn uitgedroogde nagels. Je nagelstyliste zal daarom tijdens jouw bezoekje aan de salon vooral veel aandacht hebben voor het herstellen van de vochtbalans van de nagels. Voor sterke nagels zijn gezonde nagelriemen essentieel. Een nagelstyliste zal de nagelriemen met zorg terugduwen en behandelen met hydraterende nagelriemolie. Laat je ook adviseren over welk hand- en nagelproducten je het beste thuis kunt gebruiken voor optimale resultaten. Voordat je je nagels gaat verfraaien met gellak of gelnagels is het een goed idee om je nagels eerst weer in optimale conditie te krijgen. Wil je zelf leren om handen, voeten en nagels in topconditie te krijgen? Volg dan onze Cursus Cosmetische Manicure en Pedicure!

Broze nagels door nagelbijten

Heb je broze nagels door nagelbijten? Dan is het juist wel een goed idee om gelnagels te laten zetten. Dit zal je er direct van weerhouden om op je nagels te bijten. Je wilt die prachtige gelnagels immers niet verpesten en de dikkere gel is niet prettig om op te bijten. Doordat gelnagels wel drie tot vier weken mooi blijven zitten, kunnen je broze nagels in de tussentijd ongestoord gezond groeien. Daarna laat je de gel verwijderen en je nagels opnieuw verzorgen door een professionele nagelstyliste. Je zult merken dat je nagels er al een stuk beter uitzien. Vervolgens kun je opnieuw gel laten aanbrengen. Wil je zelf leren om nagels te verfraaien met gel? Reserveer dan hier een plekje bij onze Cursus Gelnagels Basis!

Eet je nagels gezond

Met een goede hand- en nagelverzorging en de juiste nagelvorm kun je het probleem van broze nagels al voor een groot deel verhelpen. Daarbij is het belangrijk om gevarieerd te eten. Je kunt bijvoorbeeld extra aandacht besteden aan voeding die je nagels versterken. Denk dan vooral aan voedingsstoffen, zoals:

  • Biotine (Vitamine B8)
    Zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.
  • Zink
    Zit in rood vlees, schaal- en schelpdieren, tofu, peulvruchten en noten.
  • Selenium
    Zit in vlees, vis, paranoten, volkoren graanproducten en zuivelproducten.
  • IJzer
    Rood vlees, schaal- en schelpdieren, tofu, peulvruchten en noten.