Vraag aan de sportmasseur: mag je sporten met spierpijn?

25 augustus 2021 | Massage & Therapieën Alle blogposts

Mag je sporten met spierpijn of beter van niet?

Waarvoor kun je massage allemaal inzetten? De doelen zijn talloos, maar de meest gehoorde klachten waarmee mensen naar een massagetherapeut gaan, zijn gespannen spieren door stress en spierpijn door overbelasting. Wat is nu de beste remedie tegen spierpijn? Sportmasseurs krijgen vaak de vraag van hun sportieve klanten: “Mag je sporten met spierpijn?”. De sportmasseurs die als docent verbonden zijn aan Wellness Academie geven hier antwoord op deze vraag.

Fanatiek aan het sporten? Doorgaan of rust houden?

Sommige mensen zijn niet naar de sportschool te slepen, anderen willen niets anders meer. Wie vlot in vorm wil komen en blijven, vraagt zich misschien af of het slim is om bij spierpijn maar door te blijven gaan met sporten? Mag je bijvoorbeeld wel sporten met spierpijn? Daarvoor is het belangrijk om te weten wat spierpijn eigenlijk is. Het gaat hier om microscopisch kleine scheurtjes in de spieren. Je voelt deze kleine beschadigingen meestal pas 24 uur na de training. Bewegen doet pijn en je spieren voelen stijf en gevoelig aan. De dag daarna voelen je spieren vaak nog pijnlijker aan.

Terug gaan sporten met spierpijn of niet?

Als fanatieke sporter moet je weten dat je spieren na een flinke training tot wel 48 uur nodig hebben om te herstellen. Gun je spieren de tijd om te herstellen. In deze uren gaat je lichaam namelijk de minuscule scheurtjes die zijn ontstaan herstellen. Je spieren worden hierdoor sterker gemaakt en zullen beetje bij beetje groeien. Of je kunt sporten met spierpijn hangt ook af van de intensiteit van de spierpijn. Voel je je spieren, maar kun je de oefeningen nog wel uitvoeren en hierbij de juiste vorm behouden? Dan mag je lichtjes sporten. Wat nog beter is, is om te gaan sporten, maar om daarbij andere spieren te trainen. Heb je spierpijn in je armen en schouders? Train dan vandaag je benen of wissel krachttraining af met cardio.

De sportmasseur weet raadt bij sporten met spierpijn

Wil je op een verantwoorde manier sterker worden en in vorm komen, dan is de begeleiding van een sportmasseur een aanrader. Heb je na het sporten erg veel spierpijn? Dan kun je in plaats van snel weer te gaan trainen, beter een herstellende massage ondergaan bij een sportmasseur. Met zachte massagetechnieken en lichte stretchoefeningen kan deze professional je helpen om je spieren sneller te laten herstellen. Dit noemen we ook wel een sederende massage.

Misschien heb je na het sporten steeds dezelfde klachten? Mogelijk gebruik je dan je spieren verkeerd. Als gevolg daarvan kunnen er spierknopen ontstaan. Dit is een groepje spiervezels dat zich gelijktijdig spant en dat zich niet meer zelf terug kan ontspannen. Afvalstoffen gaan zich ophopen, waardoor er extra spanning op de spieren komt te staan. Sederende sportmassages bieden dan uitkomst. Kortom, een sportmasseur begeleidt je met raad en daad om blessures en klachten op de lange termijn te voorkomen.

Naar de sportmasseur ná het sporten? Ga ook vóór het sporten!

Veel mensen kloppen pas aan bij een massagetherapeut als ze klachten hebben, bijvoorbeeld bij een flinke dosis spierpijn na een wedstrijd of als ze een blessure hebben. Wat velen niet weten, is dat het juist goed is om vóór inspanning op de massagetafel plaats te nemen. Een sportmasseur kan de spieren met massages voorbereiden op de inspanning door ze soepeler te maken. Samen met een goede warming-up worden de spieren optimaal geactiveerd, zodat blessures minder kans krijgen.

Sportmassages geven en sporters begeleiden, dat is interessant!

Houd je van sport, heb je een grote interesse in de werking van het menselijk lichaam en wil je graag anderen helpen? Dan heb je jouw roeping gevonden; word sportmasseur! Schrijf je hier in voor onze Cursus Sportmassage Basis. Dit is een to-the-point cursus, waarin je alle basiskennis en basismassagetechnieken leert om volledige lichaamsmassages te geven. Je dient hiervoor wel eerst de Cursus Ontspanningsmassage te volgen. Daarna staat er ook nog een Cursus Sportmassage voor gevorderden voor je klaar. Voor het behalen van je volwaardig diploma sportmasseur, volg je eveneens de Cursus Anatomie, Fysiologie en Pathologie.