• Ruim 30.000 tevreden studenten
  • Beste docenten in de branche
  • Altijd een leslocatie in de buurt
  • Hoge tevredenheidsscore

Hoe zorg je voor een klik met je klanten?

15 juli 2019 | Overige
Hoe zorg je voor een klik met je klanten?

Voor een goed lopende beauty of wellness salon, is het belangrijk dat je voldoende klanten aantrekt en deze aan je weet te binden. Maar hoe doe je dat? Enkel het goed beheersen van de behandelingen die je aanbiedt is niet voldoende. Daarnaast speelt ook het prijskaartje van je diensten een rol. Het allerbelangrijkste ben je echter zelf! Jij bent namelijk de spil van je zaak. Wil je een loyale klantenkring opbouwen, dan ben jij als salonhouder en professional degene die mensen aantrekt. Hoe zorg je voor een klik met je klanten? We onthullen hier de belangrijkste geheimen om dit te bereiken!

1. Zelfkennis: hoe kom je op anderen over?

Mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die oprecht en betrokken overkomen. Een klant wil het gevoel krijgen dat jij echt het beste met hem of haar voorhebt en dat je er plezier in hebt om hem of haar te helpen. Dat doe je op de eerste plaats door jezelf te blijven. Maar wie ben je eigenlijk? Het is lastig om een objectief beeld over jezelf te vormen. Denk maar eens aan hoe je je gedrag aanpast in het gezelschap van verschillende mensen en binnen verschillende contexten. Om te ontdekken wie je zelf bent, is het een aanrader om eens te letten op hoe anderen op jou reageren.

2. Hoe reageren anderen op jou?

Als jij mensen vriendelijk ontvangt en interesse toont, zul je snel merken dat mensen op dezelfde manier op jou reageren. Datzelfde geldt dus ook als je misschien onzeker overkomt. In dat geval zal de ander zich niet meteen bij jou op zijn/haar gemak voelen. Of waarom praten je klanten niet gezellig met je? Misschien stel je jezelf niet voldoende voor ze open. Andere mensen werken als een perfecte spiegel voor jouw gedrag. Wat jij aan je klanten geeft, krijg je vaak ook terug. Let er eens op in je salon, tijdens een feestje, als je vrienden of familie ontmoet, etc. Je zult veel over jezelf leren!

3. Verplaats je in de klant

Met alleen jezelf blijven kom je er vaak overigens niet, want je zult je ook moeten inleven in de klant en daarop inspelen. Verplaats je daarom eens in je klant. Hoe is het voor hem of haar om voor de eerste keer in jouw zaak binnen te stappen? Wat zou jij verwachten van de professionele beauty of wellness specialist die jou ontvangt? Welk gedrag zou jou op je gemak stellen? Welke informatie zou je graag krijgen als je voor de eerste keer een schoonheidsbehandeling of een massage ondergaat? Zoek dus als salonhouder naar een goed evenwicht tussen jezelf blijven en je inleven in de klant.

4. Een klik wordt vaak in een seconde gemaakt!

Het belangrijkste om voor een klik met je klanten te zorgen, is door een goede eerste indruk te maken. De eerste indruk is zeer bepalend voor je relatie met je klant. Vanaf het moment dat je klant een eerste indruk heeft gevormd, zal hij of zij jou doorgaans min of meer steeds door dezelfde filter bekijken. Het is daarom maar beter dat die eerste indruk een hele goede indruk is. ‘Dat is gemakkelijker gezegd, dan gedaan’ zul je misschien denken. Daarom geven we je hier enkele tips mee om een goede indruk te kunnen maken!

5. Tips voor het maken van een goede eerste indruk

  • Zorg dat je er representatief uitziet
    Voor een goede eerste indruk is je complete uitstraling van belang. Zeker gezien mensen naar jou toe komen om er mooier uit te zien en zich beter te voelen, is het belangrijk dat je zelf een voorbeeld voor hen bent. Zorg dat je er steeds verzorgd uitziet.
  • Actieve houding
    Neem bij de binnenkomst van je klant een actieve houding aan. Ga staan en denk aan een rechte rug, schouders lichtjes naar achter en een opgeheven hoofd.
  • Vriendelijke glimlach
    Ontvang je klant altijd met een vriendelijke glimlach; een glimlach doet wonderen. Zorg dat je direct oogcontact maakt.
  • Toon initiatief
    Stel jezelf voor en heet de klant welkom. Vraag wat je voor hem of haar kunt betekenen. Vergeet niet om er een soepel gesprekje van te maken door ook kort over koetjes en kalfjes te praten of maak op subtiele wijze een aardige opmerking.
  • Luister naar de klant
    Geef de klant de ruimte om zijn of haar woord te doen. Luister goed naar wat hij of zij vertelt. Laat merken dat je luistert door te knikken. Vat kort samen wat de klant heeft vertelt, om te verifiëren of je hem of haar goed hebt begrepen. Leg vervolgens uit hoe je kunt helpen.
  • Toon je expertise
    Leg uit welke behandelingen je aanbiedt, eventueel welke opleidingen je daarvoor gevolgd hebt, hoeveel ervaring je ermee hebt en welke mooie resultaten je daar al mee hebt behaald.
  • Bedank je klant
    Bedank altijd je klant voor zijn of haar getoonde interesse en het bezoek aan jouw zaak. Informeer naar of je klant nog vragen heeft. Laat vervolgens merken dat je hem of haar graag terugziet. Vergeet niet om je contactgegevens mee te geven.

Is een eigen salon jouw roeping?

Volg dan eerst een degelijke Opleiding Schoonheidszorg of een Massage Opleiding van Wellness Academie als stevig fundament voor jouw carrière. Binnen onze opleidingen en cursussen is veel aandacht voor het runnen van een eigen zaak en de omgang met klanten. Naast de nodige vakopleidingen, kun je bij ons bovendien ook een Cursus Bedrijfsbeheer volgen. Wil je graag meer informatie? Neem gerust contact met ons op!

Altijd in de buurt10 leslocaties door heel Nederland en België
  • Dichtbij parkerenAltijd dichtbij parkeren
  • OV bereikbaarGoed bereikbaar via het OV
  • UWV
  • Cedeo
  • NRTO
  • KMO-portefeuille
  • Belgische Beauty Federatie